En racer på motorsykkel og kunderelasjoner

Hjem / Nyheter / En racer på motorsykkel og kunderelasjoner

En racer på motorsykkel
og kunderelasjoner

Jan Aas har jobbet med bil siden 1982. I sommerhalvåret risikerer du å møte den engasjerte bilentusiasten på motorsykkel et sted mellom Kongsberg og Vestfossen. Da er han antakelig på vei til eller fra sin jobb som bruktbilansvarlig på bilSpiten.

Jan kjenner alle bruktbilene som er innom bilSpiten. Han vet hvor de har gått, hvor de har vært og kjenner bilenes kvaliteter. De som kommer for å kjøpe seg en ny, brukt bil har mange spørsmål, som bruktbilsjefen er opptatt av å besvare på en informativ og ærlig måte. Kundene er som regel veldig positive og ivrige når de kommer for å kjøpe seg en fin bruktbil – og det å snakke med kundene er noe av det han liker best med jobben sin.

Fra bilSpiten til Gjensidige, til bilSpiten

I 1982 begynte Aas som biloppretterlærling på bilSpiten, og jobbet deretter som biloppretter på samme sted i mange år. Etter en stund overtok han som kundemottaker på verksted, og deretter

som servicesjef. På den tiden hadde de et bilskadeverksted, som også var en del av hans ansvar. Etter mange år i bilSpiten var det på tide å prøve noe annet. En periode ble det salg av verkstedutstyr,

 deretter fulgte jobb som takstmann for Gjensidige.
– Så en dag ringte Petter Spiten meg, og lurte på om vi kunne ta en samtale. Han ga meg et tilbud om stillingen som bruktbilsjef på bilSpiten, og etter en betenkningsperiode kom jeg fram til at det føltes riktig å komme tilbake til bilSpiten, hvor jeg hadde gode kunderelasjoner og gode kollegaer. 2. januar 2014 var jeg i gang i stillingen som bruktbilansvarlig, sier Aas

Enkelt og trygt å kjøpe brukt

Siden den gang har Jan Aas rundet 1000 solgte biler.
– Jeg opplever at kundene mer enn noen gang ønsker å kjøpe bruktbil av forhandler, fordi de er opptatt av trygghet. Fordelene for kunden er garanti og reklamasjonsrett. Mange ser også på det som en fordel å kunne bytte inn den gamle bilen sin hos oss. Det blir en enklere og tryggere prosess enn dersom du kjøper og selger privat, smiler den bruktbilansvarlige

“Nå opplever jeg at folk kjøper
dieselbiler som aldri før…”

Kongsberg beste bilopplevelse

Jan forteller at han trives på bilSpiten fordi de har et godt arbeidsmiljø, masse å gjøre og hjelper hverandre i hverdagen.
– I bilSpiten er vi opptatt av ikke å være firkanta, og enkelte ting gjør vi fordi vi føler at det er riktig, selv om det ikke er juridisk pålagt. Vi ønsker jo at kundene skal være fornøyd med oss. Vi har som mål å gi hver eneste kunde Kongsbergs beste bilopplevelse, forteller han engasjert

Kundeorientert og stolt av bilene

Jan Aas blir inspirert og motivert av å prate med kundene sine – som er positive og gleder seg til å kjøpe en fin bruktbil.

– Jeg ønsker å skape en relasjon til kunden og få et langt og varig kundeforhold. Kunden skal sitte igjen med en god følelse av at de har kjøpt bil av en seriøs aktør, sier Jan.

En av fordelene med å jobbe med bruktbil er at bilen står her og kan vises kunden. Det handler om å få kunden til å forstå hvilken bil som passer, og på bilSpiten kan kunden ofte få bruktbilen på dagen.

– Jeg er stolt av produktene jeg selger, også har jeg en trygghet i salgssituasjonen fordi jeg har en solid faglig bakgrunn. Det er en stor fordel for både min og kundens opplevelse av trygghet, forteller bruktbilsjefen på bilSpiten.

Kundene vil ha SUV og diesel

Bruktbilene det selges mest av er SUVer med 4-hjulstrekk, i tillegg til den typiske bil nummer to, som er litt mindre og enklere. Jan Aas selger mye dieselbiler, og tror at dieselbilen er kommet for å bli – i alle fall en lang stund framover.
– For 1 ½ -2 år siden var det mye snakk om at alle skulle kjøre elbiler, og ingen ville ha dieselbiler. Nå opplever jeg at folk kjøper dieselbiler som aldri før. En elbil passer for noen, men ikke for alle. Hybridbil er perfekt for de som har en variert bilbruk, med den fordelen at ved småkjøring har den null utslipp, forteller bruktbileksperten, som selv kjører en Volvo V90 T8 Hybrid.